Wykształcony i wyrafinowany wielbiciel sztuki, uważny bywalec muzeów, był jednocześnie wolnym od uprzedzeń i odważnym artystą, żywo reagującym na wszelkie aspekty życia i uroki świata. Manet okazał się ewenementem w gronie paryskich impresjonistów; wystarczy wspomnieć, że nie brał udziału w żadnej wystawie przez nich organizowanej, a mimo to wraz z jego śmiercią nastąpił faktyczny rozpad grupy. Zawdzięczamy manetowi najbardziej przenikliwe portrety i wizerunki jego epoki - prowokacyjne i pełne gwałtowności. Widzimy tu Paryż u progu współczesności, w czasach, gdy świadomość szybko zmieniającego się świata łączy się z nieco literacką interpretacją społeczeństwa.
UWAGI:
U dołu s. tyt. i na okł. nazwa dziennika Rzeczpospolita. Indeksy.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Nikt chyba na przestrzeni wieków nie był tak doskonałym uosobieniem prawdziwego geniuszu jak Leonardo da Vinci. W samym sercu włoskiego renesansu - Florencji Medyceuszy i Mediolanie Sforzów - Leonardo zgłębiał samotnie różne dziedziny sztuki i nauki, dokonując odkryć, któe zadziwiły świat. Nieustannie eksperymentował, wykorzystując efekty swych studiów w rysunku i malarstwie. Pozostawił po sobie arcydzieła, będące inspiracją dla twórców wszystkich epok, zachowując jednak tajemnice swego życie i niezrównanej myśli.
Weneccy wedutyści w sposób niezwykle wyrazisty opisali XVIII-wieczne realia. Najwybitniejszym przedstawicielem tego nurtu był Canaletto, chociaż znakomitymi artystami okazali się również Belloto, Guardi, Marieschi i Carlevaris. Początkowo wedutyzm rozwijał się przede wszystkim w Wenecji, lecz z czasem malarstwo to zdobyło popularność w całej Europie. Wedutyści otrzymywali zlecenia od znakomitych marszandów, gościli w europejskich stolicach i brali udział w kulturalnych debatach, a ich prace były poszukiwane przez kolekcjonerów. Canaletto i pozostali malarze miejskich pejzaży potrafili połączyć "oświeceniowy" obiektywizm z twórczą wyobraźnią, a tło dla ich działalności stanowiła chyląca się ku upadkowi, choć wciąż piękna, Najjaśniejsza Republika Wenecja.
Kreta, Wenecja, Toleda - miejsca z pogranicza historii i legendy, w których tworzył jeden z najbardziej oryginalnych przedstawicieli manieryzmu. Spadkobierca renesansu czy prekursor baroku? Trudno jednoznacznie zdefiniować styl Dominikosa Theotokopulosa, zwanego El Grekiem. Na jego twórczość składają się statyczne ikony powstałe na Krecie, barwne kompozycje okresu weneckiego i przepełnione mistycyzmem obrazy namalowane w Hiszpanii. El Greco interpretował swoje czasy i świat, w którym żył, w sposób oryginalny, dziwaczny, zaskakujący, mistrzowsko posługując się pędzlem.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Żył krótko. Działał w najważniejszych ośrodkach kultury renesansu, na dworach w Urbino, Florencji, Rzymie za pontyfikatu Juliusza II i Leona X. W tym samym czasie co Leonardo, Michał Anioł i Bramante poszukiwał ideału piękna, tworzył arcydzieła, przez długie lata uznawane za najwyższe osiągnięcia sztuki. Był genialnym artystą - jeszcze za życia określanym jako "boski" - uważnym, pełnym młodzieńczego zapału, ale także interesującym człowiekiem, wytwornym i przystojnym, zdolnym do głębokich wzruszeń. Jego obrazy są wyrazem racjonalizmu, uwielbienia natury i chęci ukazania absolutnej doskonałości.
UWAGI:
Indeksy.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Obrazy Claude`a Moneta przesycone są promieniami słońca, barwami wiosny i radością uśmiechających się młodych dziewcząt. Impresjonizm dokonał radykalnych zmian w malarstwie, zerwał z uroczystą, akademicką sztuką XIX wieku, ukazując piękno przyrody i urodę życia.
UWAGI:
U dołu s. tyt. i na okł. nazwa dziennika Rzeczpospolita. Indeksy.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Życie Rembrandta to jedna z najwznioślejszych, a zarazem najbardziej dramatycznych kart w dziejach sztuki holenderskiej "złotego wieku". Osiągnął szczyty powodzenia, później przeżył ruinę finansową i ruinę życia osobistego. W obu tych okresach tworzył arcydzieła, których emocjonalna wymowa pozostaje niezapomniana. Chociaż nigdy nie opuścił Holandii, jego twórczość ma wymiar uniwersalny, znacznie wykraczający poza granice niewielkiego kraju. Malował ludzi - ich doznania i życie codzienne - poruszał serca wszystkich, którzy mieli szczęście oglądać jego dzieła.
UWAGI:
U dołu s. tyt. i na okł. nazwa dziennika Rzeczpospolita. Indeksy.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni